28.12.2020

Doporučujeme

Zde uvádíme jedno z našich doporučení týkající se výživy a výživových doplňků

 


Náš výživový žebříček

 

  1. V první řadě je třeba zvládnout optimální hospodaření se třemi základními makroživinami, které zahrnuje i příjem vlákniny.

 

Makroživiny v kostce:

 

  • Bílkovina (stavební materiál, součást enzymů…),
  • sacharidy (zdroj energie),
  • Tuky (zdroj energie a funkční složka – hormony, stavební materiál – součást buněčných membrán atd.)

 

  1. Dále je vhodné věnovat pozornost přísunu (tj. množství a kvalitě zdrojů) mikroživin (vitaminy, minerály, …)

 

  1. Suplementy májí primární určení jakožto výživové doplňky, případně jako možný jakýsi krátkodobý/nouzový zdroj živin. V případě nadstandartních nároků na fungování, ať už ve sportu nebo v životě se mohou stát i nedílnou součástí života, a i tak je k nim třeba přistupovat. Jejich užívání by mělo být vždy důvodné. Nikoliv jen nahodilé.

 

  • Jedním z významných faktorů zvyšující potřebu na zkvalitnění stravy jsou: Zvýšená zátěž, věk, poúrazové období či přítomnost jiných zdravotních komplikací.

 

Mezi základní doplňky výživy patří:

 

  • Proteinové koktejly (Námi vyzkoušené a osvědčené značky: My protein, Syntrax, Reflex, Weider) – ten řeší ten řeší primárně příjem bílkovin (jedna z makroživin).

 

  • Při zvýšené náročnosti v důsledku intenzivní zátěže lze doporučit dodatečnou suplementaci

 

  • BCAA (v praxi snižuji potréninkovou únavu svalů – lze brát i preventivně. Někdy bývá jejich obsah zvýšen již v některých proteinových nápojích) BCAA = esenciální větvené aminokyseliny. Bílkoviny jsou tvořeny jednotlivými aminokyselinami. A tyto tři valin, leucin a isoleucin se primárně podílejí na regeneraci svalů a jejich ochraně. Sval je tvořen bílkovinou čili aminokysselinami.

 

  • a GLUTAMIN (opět pomáhá regeneraci, podporuje imunitu a osobně jeho účinky nejvíce pociťuji, když vnímám svalovou únavu podobnou chřipce). Glutamin je aminokyselina, která je z více jak poloviny tvoří svalovinu. Proto je její význam tak vysoký.

 

  • Na regeneraci a imunitu má podíl i příjem tuku, tj. makroživiny jejíž příjem je vhodný zejména ve formě rybího oleje. Osobně máme velmi dobré zkušenosti se značkou ZINZINO, která společně se svými produkty poskytuje i možnost průběžného monitoringu (krevní testy).

 

  • Dále se můžeme dostat k doplňkům, které mají na starost příjem mikroživin. Při zvýšené zátěži, ať už fyzické nebo psychické je vhodné věnovat pozornost zejména těmto vitamínům B, C a D. A těmto minerálům HOŘČÍK, VÁPNÍK a ŽELEZO.

 

  • Mezi dalšími speciálními doplňky výživy doporučujeme kloubní výživu. Zde se mi nejvíce osvědčil ANIMAL FLEX a GELOREN HA.

 

V případě jakýchkoliv dotazů či poznámek se nebojte mě kontaktovat přímo na mob: 604 500 005 (sms) anebo na email: rata.filip@gmail.com

 

Tento text je jen jakýsi souhrn odpovědí na nejčastější otázky, které dostávám.

 

Mgr. Filip Rata, DiS.

 

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial